Concurrentie Benchmark Alle KPI's van uw favoriete online diensten in één overzichtelijk dashboard. Zelf prachtige data visuals en grafieken creëren zonder ICT kennis
Webshop concurrentie benchmark 2017
31 december 2016
GoDashboard, BI Dashboards, KPI Dashboards, Ecommerce Dashboards, Big Data, Data analyse
Tweedekamer Verkiezingen 2017 Dashboard
14 februari 2017
Show all

Waarom een dashboard voor een webshop?

GoDashboard, BI Dashboards, KPI Dashboards, Ecommerce Dashboards, Big Data, Data analyse

GoDashboard, BI Dashboards, KPI Dashboards, Ecommerce Dashboards, Big Data, Data analyse

H et voordeel van een webshop is dat de bezoekers, de productinformatie, de bestellingen en de financiële afhandeling allemaal digitaal worden vastgelegd. Daarnaast gebruiken de meeste webshops meerdere externe online diensten (Software as a Service - SaaS). Denk aan affiliate programma, CMS, online boekhouding & facturatie, SEO tools maar ook bijvoorbeeld Adwords zijn veel gebruikt. Deze online diensten leveren allemaal veel mogelijkheden en nieuwe inzichten. Het creëren van een totaal overzicht kost al snel veel extra tijd. Door alle belangrijke informatie te visualiseren in één dashboard creëert men realtime overzicht, extra inzicht en werkt bovendien tijdbesparend. Dat is precies het doel van het webshop dashboard. We hebben voor het webshop dashboard een selectie gemaakt van de belangrijkste KPI's (Data Visuals) voor iedere webshop. Een perfect begin want het mooiste is, met het click-and-go platform is dat voor iedereen eenvoudig aan te passen!

Data Visuals zijn 'Key Performance Indicators', oftewel KPI's, op jouw dashboard over je webshop. Het zijn meetbare indicatoren die de voortgang van een doel van je webshop meten. Wanneer je deze Data Visuals in één overzicht hebt, kun je dus tijdig bijsturen waar dat nodig is. Een Data Visual is zo ontworpen dat het in één oogopslag direct informatie geeft over de stand van zaken. Vergelijk het met de snelheidsmeter in een auto (ook een dashboard). Het voordeel van het webshop dashboard is dat je de belangrijke KPI's van al je online diensten kan weergeven. Eén dashboard dus met bijvoorbeeld; nieuwsbrief aanmeldingen, omzet, cart abandonment rate, affiliate netwerk cijfers, reviews, SEO stats, etc.

De voordelen van een dashboard voor webshops!

Overzicht: Altijd & overal een prachtig compleet overzicht bij de hand met de juiste KPI's van één of meerdere webshops. Zoom eenvoudig in op een specifieke campagne, debiteuren, returns of SEO prestaties. Laat de techniek voor u werken en creëer het totaal overzicht!

Besparing & efficiëntie: Bespaar uren werk om exports in Excel te bewerken, KPI's te bedenken en de voorgang te controleren. Geniet altijd & overal van real-time inzicht in de juiste KPI's, meet uw voortgang en stuur direct bij. Indien gewenst ontvangt u zelfs automatisch prachtige, periodieke rapportages per e-mail. Gebruik uw tijd voor optimalisatie, omzet verhoging en blijf uw concurrentie voor!

Meer inzicht: Vergelijk en combineer data en creëer meer inzicht. Wie zijn uw bezoekers, welke content zorgt voor verkopen, krediet forecast bij nieuwe klanten, benchmark uw performance, de mogelijkheden zijn onbeperkt!



Welke KPI's zitten in het dashboard voor webshops?

Belangrijk uitgangspunt bij het samenstellen van de webshop KPI's is het voorkomen van beslissingen op intuïtie. KPI's voor een webshop moeten binnen de organisatie draagvlak vinden en realistisch zijn. Om een bepaald doel te behalen moet iedereen het gevoel hebben dat het realistisch is. Maar ook een inzichtelijke voortgang is essentieel om gemotiveerd te blijven, ook hier kan een dashboard uitkomst bieden. Meetbaarheid is de sleutel. Er zijn vier fasen te beschrijven waarbinnen verschillende KPI's zijn te onderscheiden: Acquisitie, gedrag, actie & conversie en tot slot klantenloyaliteit.

Klik hier om alle webshop KPI's te bekijken
Data dashboards maken het mogelijk om data gedreven beslissingen te maken, marktkansen tijdig te benutten en trends inzichtelijk te krijgen.

Welke KPI's zitten in het dashboard voor webshops?

Belangrijk uitgangspunt bij het samenstellen van de webshop KPI's is het voorkomen van beslissingen op intuïtie. KPI's voor een webshop moeten binnen de organisatie draagvlak vinden en realistisch zijn. Om een bepaald doel te behalen moet iedereen het gevoel hebben dat het realistisch is. Maar ook een inzichtelijke voortgang is essentieel om gemotiveerd te blijven, ook hier kan een dashboard uitkomst bieden. Meetbaarheid is de sleutel. Er zijn vier fasen te beschrijven waarbinnen verschillende KPI's zijn te onderscheiden: Acquisitie, gedrag, actie & conversie en tot slot klantenloyaliteit.

Acquisitie

  • Bezoekers
  • Unieke bezoekers vs. terugkerende bezoekers
  • Gemiddelde tijd op de site
  • Aantal paginaweergaven per bezoek
  • Verkeersbron
  • Dagdeel bezoeken
  • Hoeveelheid betaald verkeer
  • Bezoek op het blog
  • Merk of display advertising click-through rates
  • Prestaties affiliate netwerk

Gedrag

  • Shopping cart abandonment rate
  • Nieuwsbriefaanmeldingen
  • Chatsessies
  • Social media volgers
  • Aantal en kwaliteit van (product)reviews

Actie & Conversie

  • Aantal orders
  • Gemiddeld orderbedrag
  • Totale omzet
  • Belangrijkste productgroepen
  • Conversieratio
  • Conversieratio over een langere periode

Klantloyaliteit

  • Nieuwe klanten vs. terugkerende klanten
  • Gemiddeld orderbedrag nieuwe klanten vs. terugkerende klanten
  • Aantal ‘refer-a-friend’ verzoeken
  • Aantal reviews geschreven over jou