GoDashboard, BI Dashboards, KPI Dashboards, Ecommerce Dashboards, Big Data, Data analyse
Tweedekamer Verkiezingen 2017 Dashboard
14 februari 2017
Show all

Tips: Kies de juiste KPI’s bij uw dashboard

KPI tips voor uw data dashboard

KPI tips voor uw data dashboard

Wie wilt beginnen met een Data visualisatie Dashboard komt al snel de term ‘KPI’ tegen, maar wat is een KPI en hoe bepaalt u wat uw KPIs zijn?


Een KPI, of Key Performance Indicator, is een variabele die de prestaties van een bedrijf, merk, product of campagne weergeeft. Simpel gezegd stelt u doelstellingen voor verschillende bedrijfsprocessen, en meet u aan de hand van KPIs of die doelstellingen gehaald worden. KPIs stellen u instaat beslissingen te nemen op basis van feiten, in plaats van intuïtie.

Bij het vaststellen van KPIs dient u met een aantal zaken rekening te houden. Uw KPI moet, net als uw doelstellingen, SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) zijn zodat er direct actie kan worden ondernomen als de zaken niet gaan zoals gepland. Bovendien moet een KPI periodiek meetbaar zijn, het liefst zelfs Real-time, en moet een KPI direct invloed hebben op het resultaat van uw bedrijf.

Bij het opstellen van een KPI Dashboard is het belangrijk rekening te houden met de mate van 'kritiekheid' van performance indicators, en dat u niet teveel weergeeft. Als u auto rijdt kunt u ten alle tijden de KPIs van uw auto op het dashboard zien: De snelheid, het aantal toeren, en de resterende hoeveelheid benzine. Andere indicatoren, zoals het oliepeil, accuspanning en de temperatuur van de motor zijn pas belangrijk als het op een bepaald niveau komt, en wordt dan pas weergegeven. Als u behalve uw snelheidsmeter, toerenteller en benzinepeil constant meters in de gaten moet houden die u het oliepeil of de accuspanning vertellen verliest u overzicht en vergeet u het belangrijkste: de weg.

In het geval van een KPI Dashboard geldt ook “minder is meer”. In plaats van heel veel tegelijk weer te geven op 1 dashboard en de focus te verliezen, kunt u er beter voor kiezen meerdere dashboards te gebruiken die de KPIs weergeven van bijvoorbeeld Marketing, Verkoop, ICT, of Finance. Daarnaast is het handig een ‘executive’ dashboard te gebruiken om een overzicht te hebben van alle bedrijfsprocessen. Zo treed u niet meer in detail dan nodig, maar kan de verantwoordelijke voor, bijvoorbeeld, marketing tot in detail de KPIs analyseren.



PROBEER ONZE 6 MUST-HAVE DASHBOARDS NU GRATIS UIT